Położenie:
15 km na południe od Dublina, 4 km na południe od Dun Laoghaire, w
pobliżu miejscowości Dalkey, 300 m od lądu stałego (półwysep Killiney Head).
Historia:
W okresie wojen napoleońskich, w latach 1804-05, wzniesiono w rejonie
Dublina, pomiędzy Balbriggan na północy a Bray na południu linearny zespół
fortyfikacji obrony wybrzeża. W ramach jego południowego odcinka, rozciągającego
się od Bray do ujścia rzeki Liffey, powstał zespół dzieł obronnych na wyspie
Dalkey, oznaczony numerem 9, składający się z wieży artyleryjskiej (tzw. wieży
martello) i baterii. W 1850r. irlandzki geofizyk, pionier badań
sejsmologicznych, inżynier Robert Mallet, przeprowadził w północnej części wyspy
eksperyment naukowy, polegający na badaniu prędkości rozchodzenia się fali
sejsmicznej w podłożu skalnym (drugi eksperyment, badający analogiczną prędkość
w piasku, przeprowadzono na nieodległej plaży Killiney). Fortyfikacje na wyspie
Dalkey użytkowano w funkcji obronnej do 1886 roku, jako jedne z ostatnich spośród
całego pierwotnego zespołu. Dwa lata później proponowano zainstalowanie na
wyspie dział o kalibrze 6 cali (152.6mm) na lawetach hydropneumatycznych
(opuszczanych po strzale za osłonę przedpiersia), do czego jednak nigdy nie
doszło. W I poł. XX wieku wieża używana była jako skład materiałów wybuchowych
po czym, podobnie jak wcześniej bateria, także ona została opuszczona.
Obiekty:
Obie budowle wykonano zasadniczo z lokalnego granitu (ślady
eksploatacji kamienia widoczne są w ich bezpośrednim sąsiedztwie), z niewielkim
dodatkiem cegły i drewna. Wykończenie elewacji stanowią regularnie ciosane
bloki - rozwiązanie charakterystyczne dla wszystkich obiektów obronnych odcinka
południowego.
![]() |
Rzut baterii z rozwarstwieniem stratygraficznym względnym. Kolor czarny - struktura pierwotna, gęsty szraf - pierwsza rozbudowa, rzadki szraf - druga rozbudowa. |
Bateria. Nosi ślady trzech faz budowy. W pierwszej wzniesiono obiekt na planie trapezu prostokątnego. Od strony morza posiadał murowane przedpiersie złożone z trzech odcinków: czołowego i dwu barkowych. Każdy z nich osłaniał pojedyncze stanowisko armaty, ustawionej na obrotowej lawecie. Do czołowego odcinka przedpiersia dostawiono od wewnątrz piec do rozgrzewania pocisków. Szyję baterii zamykał wolnostojący mur, ze strzelnicami dla broni ręcznej. W ciągu muru znajdował się obronny budynek wartowni, posiadający dwie izby (dowódcy i załogi). Obok budynku, w murze szyjowym, wykonano bramę prowadzącą do wnętrza obiektu. Na styku lewego barku i szyi znajdowała się latryna. W latach 30-tych XIX wieku dokonano dwukrotnie rozbudowy baterii. Za pierwszym razem, do muru szyjowego, na przedłużeniu wartowni, dostawiono magazyn amunicyjny, złożony z dwóch pomieszczeń. Pierwsze stanowiło przedsionek, drugie, sklepione, służyło za skład prochu. W drugiej fazie, teren baterii znacznie powiększono. Do części szyjowej dostawiono mur na planie prostokąta otaczający nową, bomboodporną prochownię, z przedsionkiem i sklepioną komorą magazynową.
Stan zachowania: dobry. Budynek wartowni i pierwsza prochownia – bez
dachów (druga prochownia zachowana wraz ze sklepieniem). Na stanowiskach armat
zachowane trzpienie osi obrotu i prowadnice kół lawet (wraz ze stalowymi
szynami).
![]() |
Widok baterii od zapola. Z prawej elementy struktury pierwotnej: mur szyjowy z bramą i fragment wartowni obronnej. Z lewej mur otaczający drugą prochownię. |
![]() |
Widok wnętrza baterii z zachodniego stanowiska armaty. Z lewej wartownia obronna. Z prawej i na wprost stanowiska armat broniących przejścia między wyspą a skałami Muglinów (w tle, z lewej). |
![]() |
Wnętrze wartowni obronnej. Strzelnice broni ręcznej z drewnianymi parapetami i nadprożami. Powyżej widoczne łuki odciążające. W lewej, górnej części zdjęcia fragment ściany szczytowej. |
Wieża martello. Budowla na planie koła, o ścianach lekko nachylonych ku górze. Posiadała trzy kondygnacje: I-szą magazynową (proch, amunicja, żywność, woda), II-gą mieszkalną (izba dowódcy, izba żołnierska), III-cią bojową (taras z kamiennym przedpiersiem, z wykonanym w jego grubości piecem do rozgrzewania kul armatnich oraz stanowiskiem dział na obrotowych platformach). Poszczególne piętra łączą spiralne schody, wykonane w grubości ściany zewnętrznej. Na tle wież wzniesionych na terenie Irlandii obiekt wyróżnia się stanowiskiem ogniowym dla dwóch armat (rozwiązanie stosowane incydentalnie) i wejściem prowadzącym wprost na taras (przez przerwę w przedpiersiu), nie mającym analogii w innych obiektach tego typu. Obecne wejście, prowadzące na poziom parteru, wykonano po 1862r.
Stan zachowania: dobry. Wewnątrz brak stropu miedzy kondygnacyjnego
(zachowała się, wtórnie wprowadzona, belka stalowego podciągu). Na tarasie zachował
się centralny cokół ze stalowym trzpieniem – osią obrotu platform działowych - i
stalowe pierścienie kotwione do przedpiersia, pomagające w manewrowaniu
armatami. Piec do rozgrzewania pocisków pozostaje czytelny choć silnie
uszkodzony. Na elewacji widoczne miejsce pierwotnego wejścia do obiektu ze
śladami metalowych wsporników do mocowania drabiny.
![]() |
Kościół św. Begneta i wieża martello. Widok od strony północno-zachodniej. |
![]() |
Widok ze szczytu wieży martello w kierunku północnym. Na pierwszym planie kościół św. Begneta i grodzisko na cyplu (za kościolem, z lewej). W tle zatoka dublińska i półwysep Howth. |
![]() |
Widok z tarasu artyleryjskiego wieży martello w kierunku baterii. |
Przystań. Obiektem pomocniczym zespołu była zatoka
dla łodzi, wykonana w północno-zachodniej części wyspy i prowadzące od niej w
kierunku wieży, kute w skale schody.
Uzbrojenie i zadania bojowe.
Przez kilka pierwszych miesięcy wieża i bateria posiadały uzbrojenie
złożone z gładkolufowych, odprzodowych (dalej: SBML – smooth bore, muzzle
loading) armat o wagomiarze 18-funtów (kaliber: 13.43 mm; wieża: dwa działa,
bateria: 3 działa). Przed końcem 1805 roku wymieniono je jednak na taką samą
liczbę armat SBML, 24-funtowych (kaliber: 147.8 mm). W 1853 roku w ich miejsce
zamontowano armaty SBML, 32-funtowe (kaliber: 160 mm). Ostatnią modernizację
uzbrojenia przeprowadzono pomiędzy 1874 a 1886 rokiem, kiedy to zainstalowano
działa 68-funtowe, gwintowane (RML – rifled, muzzle loading; kaliber: 160 mm; przerabiane
ze starszych armat gładkolufowych metodą Williama Pallisera).
Wyspa Dalkey znajduje się w lokalizacji na styku zatoki Dublińskiej
(na północy) i zatoki Kiliney (na południu), stanowiących dwa odrębne rejony
potencjalnych operacji desantowych. Omawiany zespół fortyfikacyjny
ukierunkowany został przede wszystkim na ostrzał prawej flanki sił próbujących
lądować w zatoce Killiney, uważanej w owym czasie za najdogodniejsze miejsce w
rejonie Dublina do realizacji tego celu. W dokumencie z 1804 roku, zadanie
zespołu określono następująco: „Dla
obrony cieśniny (Dalkey Sound, między wyspą a lądem stałym) i przejścia między Muglinami (skały na
wschód od wyspy), aby trzymać okręty i
łodzie przeciwnika na dystans i zmusić je do kierowania się w stronę
południowego mola (zapewne portu Kingstown, ob. Dun Laoghaire)”. Biorąc pod
uwagę lokalizację obiektów i sektory ostrzału zainstalowanego uzbrojenia
możliwe było jednoczesne ostrzeliwanie południowego wejścia i samej Dalkey
Sound (od strony zatoki Killiney) przez dwie armaty (z wieży i baterii) oraz
przejścia między wyspą a skałami Muglinów (1-2 działa z baterii i pojedyncze z
wieży). Osiągi zainstalowanego uzbrojenia (za maksymalną skuteczną donośność przy strzelaniu
do łodzi desantowych i lekkich okrętów można uznać dystans ok. 1 km; wartość
ta, przy walce z okrętami liniowymi spadała do ok. 0.5km) pozwalały ostrzelać łodzie
i okręty zbliżające się od wschodu do baterii nr 8, broniącej północnego krańca
plaż zatoki Killiney. W kierunku północno-zachodnim, najbliższym sąsiadem była
wieża nr 10 w rejonie Bullock. Skalisty charakter wybrzeża ograniczał
prawdopodobieństwo próby desantu na tym odcinku. Obie wieże (nr 9 i 10) miały w
tej sytuacji za zadanie bronić przede wszystkim istniejących między nimi przystani
i zatok rybackich przed możliwym desantem o charakterze dywersyjnym.
![]() |
Widok ze wzgórza Dalkey w kierunku półwyspu Killiney i wyspy Dalkey. Z lewej, na grzbiecie, wieża stacji sygnałowej (telegraficznej) nr 2. |
Pozostałe atrakcje.
Pomijając dobrze zachowane obiekty historyczne, największym atutem
wyspy jest niezwykła uroda krajobrazu jej samej i otaczającej okolicy. Przy
dobrej pogodzie oferuje znakomity widok w poprzek zatoki dublińskiej, zamknięty
masywem półwyspu Howth oraz w stronę Bray (południowy kraniec zespołu
fortyfikacyjnego z okresu wojen napoleońskich), zamknięty wyniosłym półwyspem
Bray Head, stanowiącym zapowiedź nieodległego pasma gór Wicklow. Od zachodu
góruje nad wyspą półwysep Killiney zaś od wschodu otwiera się 180-stopniowa
panorama morza irlandzkiego ze szlakiem promów wiodących do nieodległego portu
Dun Laoghaire.
Osoby zainteresowane wcześniejszymi dziejami wyspy, powinny zwrócić
uwagę na następujące obiekty:
- ślady prehistorycznego promontory
fort – grodziska położonego na cyplu, umocnionego od strony wyspy odcinkiem
wału ziemnego i fosą, widoczne na północ od kościoła. Powstanie obiektu łączone
jest z wczesnym średniowieczem acz znaleziska archeologiczne wskazują na obecność
człowieka w tym miejscu już w czasach prehistorycznych,
- ruina kościoła p.w. św Begneta z ok. Xw. (w trakcie budowy
fortyfikacji używany był jako mieszkanie dla robotników), z przyległym cmentarzem
i śladami pól uprawnych,
- ryte na skałach, wczesnośredniowieczne krzyże, występujące w kilku
miejscach na terenie wyspy,
- tzw. „święta studnia”, w pobliżu brzegu, na południe od zatoki dla
łodzi.
Znakomitym urozmaiceniem „oferty” wyspy jest możliwość obserwowania,
często się tu pojawiających fok (Seal) oraz ptaków (w tym rzadkich gatunków chronionych):
rybitw (rzeczna – Common Tern, popielata – Arctic Tern i różowa – Roseate
Tern), kormoranów (zwyczajny - Cormorant i czubaty - Shag) oraz mew (Seagull).
Dostępność.
Wyspa pozostaje niezamieszkała. Kursy łodzią motorową na wyspę
prowadzone są z zatoki Coliemore. Informacja o kursach i historii wyspy można
uzyskać poprzez Dalkey Castle & Heritage Centre.
Źródła:
Kerrigan Paul M., Castles and fortifications in Ireland
1485-1945, Cork, 1995.
Bolton J., Martello towers research project, bmw,
2008
Dún Laoghaire - Rathdown County Council, Dalkey Islands conservation plan 2014-24, Dun Laoghaire,
2014
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz