Fort nr 52a "Jugowice" - stropodach. Swobodne podejście do rekonstrukcji kształtu kołpaków osłaniających wieże pancerne dało efekt karykatury. Fot. autor. |
Przeprowadzony w 2011 roku konkurs na koncepcję
architektoniczną Muzeum Ruchu Harcerskiego, w krakowskim forcie nr 52a
„Jugowice” (obecnie używana jest często jego błędna, powojenna nazwa:
„Łapianka”), odbywał się w otoczce propagandowych haseł „ożywienia”
zaniedbanego zabytku. Realizacja inwestycji jest dopiero na półmetku a już
widoczna jest gołym okiem niska jakość prowadzonych prac. Sytuacja ta skłania
do przypomnienia o początkach inwestycji, które rzucały światło na stosunek
inwestora (Miasto Kraków poprzez Zarząd Budynków Komunalnych) do jakości
zamawianego projektu. Poniżej przedstawiam jak w trzech krokach stworzono
warunki do planowej dewastacji historycznego obiektu.
Fort 52a "Jugowice". "Jakość" prac rekonstrukcyjnych. Wygląd zrekonstruowanych okiennic pancernych. Fot.: autor. |
Krok pierwszy - Program muzeum został niewłaściwie dobrany do obiektu
mającego podlegać adaptacji. Zapotrzebowanie na przestrzeń muzeum wielokrotnie
przerastało chłonność adaptacyjną zabytkowego fortu.
Regulamin określał
zapotrzebowanie na powierzchnię użytkową muzeum jak następuje:
Realizacja założeń MRH wymaga łącznej
powierzchni użytkowej w granicach 3500m2 oraz około 20 000m2
w terenie zielonym otaczającym budynek muzeum.
Biorąc pod uwagę
że:
- powierzchnia
użytkowa budowli fortu to nieco ponad 500m2 (dane na podstawie
inwentaryzacji)
- większość terenu
działki jest zagospodarowana założeniem fortu (elementy ziemne i murowane)
zakres możliwego
wprowadzania nowych obiektów kubaturowych był bardzo ograniczony. Mimo zatem,
iż sama idea umieszczenia w forcie Muzeum Ruchu Harcerskiego, a szerzej każdej
funkcji kulturalnej lub społecznej, jest wysoce pozytywna i wskazana, o tyle
próba wpasowania w ten konkrety obiekt funkcji, o zapotrzebowaniu na powierzchnię
siedmiokrotnie przekraczającej możliwości istniejących na działce historycznych
kubatur, była niedopuszczalna. Musiało odbyć się to bowiem kosztem wartości
zabytkowej obiektu historycznego lub funkcjonalności obiektu nowego.
Regulamin
konkursu, w ogólnych wytycznych dotyczących architektury stwierdzał:
Na terenie znajduje się
szereg obiektów wtórnie wybudowanych, naruszających substancję zabytkową
fortu: wiata portierni przy wjeździe, metalowe zbiorniki na bloku koszar,
nadbudowa nad galerią strzelecką, baraki przy koszarach, budynek na wale. Wszystkie
wtórne obiekty oprócz budynku stacji trafo zostaną wyburzone.
Tymczasem program muzeum
wymuszał a wybrana w konkursie koncepcja projektowała, wprowadzenie w miejsce
wymienionych wyżej wtórnych obiektów, obiektów nowych, naruszających strukturę
oraz formę przestrzenną fortu w stopniu nieporównywalnie większym.
Krok drugi - Konkurs został niewłaściwie przygotowany. Uczestnicy
nie otrzymali pełnej informacji historyczno-konserwatorskiej o obiekcie zabytkowym
na terenie którego mieli projektować. Materiały udostępnione podawały
informacje szczątkowe, były nieprecyzyjne oraz posiadały istotne błędy
merytoryczne i interpretacyjne.
Wśród materiałów dla uczestników konkursu, brak
było opracowania historyczno-konserwatorskiego poświęconego fortowi 52a
„Łapianka/Jugowice”. Projektanci nie otrzymali więc opracowania, pozwalającego
właściwie zrozumieć obiekt zabytkowy (funkcje jego poszczególnych elementów,
sens ich określonej konstrukcji i geometrii, wartości zabytkowe) na terenie
którego mieli zaprojektować muzeum. W konsekwencji nigdzie nie padła kluczowa
informacja, że funkcja obiektu, decydująca o jego istocie jako dzieła obronnego
z końca XIX wieku, rozgrywała się zasadniczo nie we wnętrzach schronu bojowo-koszarowego
lecz na powierzchni całego obszaru fortu i otaczającego krajobrazu. A zatem, że
wprowadzając nowe elementy zagospodarowania, należy nie tylko nie naruszać
„substancji” fortu (materiału, konstrukcji) ale także jego „krajobrazu”
(ukształtowania i zagospodarowania powierzchni).
W zamian dostarczono uczestnikom materiały ujmujące temat
zabytkowego obiektu hasłowo i posiadające błędy merytoryczne lub
interpretacyjne:
- „Wytyczne
konserwatorskie”, zawierały jedynie nakazy, zakazy i dopuszczenia lecz bez
wyjaśnienia czym w sensie historycznym i zabytkowym jest fort 52a. Doprowadziło
to do sytuacji w której większość uczestników przedstawiła projekty sprzeczne z
tymi wytycznymi.
- „Inwentaryzacja
fortu pancernego nr 52a "Łapianka" ”, w części opisowej zawierała m.in.
następujące stwierdzenia:
Budynek fortu znajduje się w centralnej
części działki nr 576/4 i jest otoczony terenem zielonym.
Budynek fortu nie jest użytkowany (...)
Teren wokół fortu jest zarośnięty, zaśmiecony i zaniedbany.
Fort pancerny 52a posiada zwartą,
podłużną bryłę, niesymetrycznie załamaną pod kątem 156 stopni.
Przytoczone fragmenty wskazywały (niezgodnie ze stanem
faktycznym) jakoby fortem był schron bojowo-koszarowy a pozostałe
zagospodarowanie działki to jedynie „teren zielony wokół fortu”. Analizując rozwiązania zaprezentowane w
pracach konkursowych można zauważyć że tak też zostało to przyjęte przez ich
autorów.
"Jakość" materiałów konkursowych. Rzut geometrii form ziemnych. Załącznik do regulaminu konkursu udostępniony przez organizatora na stronie internetowej. |
"Jakość" materiałów konkursowych. Rzut i elewacja schronu-wartowni. Kadr z załącznika do regulaminu konkursu udostępnionego przez organizatora na stronie internetowej. |
Opracowanie: „Inwentaryzacja dendrologiczna i projekt
gospodarki zielenią …” ujmowało zagadnienie zieleni wyłącznie w aspekcie
biologicznym i estetycznym, pomijając zupełnie aspekt konserwatorski,
wynikający z historycznego miejsca i roli zieleni w założeniu obronnym fortu i
twierdzy. Prowadziło to do wskazania stanu obecnej izolacji obiektu od otoczenia
(zjawiska sprzecznego ze stanem historycznym i istotą obiektu jako dzieła
obronnego) jako wartości oraz prowadzenia kuriozalnej polemiki ze wskazaniami
konserwatorskimi:
(…) ewentualna wycinka drzew,
odsłaniająca według wskazań konserwatorskich dawne kierunki obserwacyjne z
nieistniejących wież pancernych i kaponiery, powinna być zaniechana, bo na
pierwszym planie niestety będą widoczne współczesne zabudowania.
Opracowanie identyfikowało występowanie na działce fortu 34
drzew w wieku szacowanym na 100-120 lat (czyli sadzonych w okresie ok.
1891-1911) oraz 16 w wieku ponad 120 lat. Jednocześnie stwierdzało:
Nieliczne drzewa, jeżeli były
sadzone i które mogły ówcześnie otaczać fort, nie dotrwały do naszych czasów.
Wypada
przypomnieć, że fort 52a powstał w latach 1897-98 a zatem wszystkie 50 drzew powinno pochodzić z okresu
pomiędzy wzniesieniem fortu a pierwszą wojną światową lub wcześniejszego!
![]() |
Fort 52a "Jugowice". Kadr z planszy konkursowej, zwycięskiego biura: "Pracownia architektoniczna Ferdzynowie", pokazujący skalę planowanej niwelacji ziemnych elementów fortu. Źródło: www.ronet.pl |
Krok trzeci - Wybrano pracę nie spełniającą wszystkich wymagań
zawartych w regulaminie konkursu. Zawiera ona rozwiązania stojące w sprzeczności
z wytycznymi konserwatorskimi, będącymi załącznikiem do regulaminu.
Ad.I. Regulamin
konkursu, w ogólnych wytycznych dotyczących architektury, informował i nakazywał:
Architektura MRH jest determinowana
istniejącym obiektem Fortu 52a wraz z formami
ziemnymi (obwałowaniami), z uwzględnieniem funkcji muzeum. Organizacja
przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej powinna
uwzględniać wszystkie walory architektury fortecznej (...)
Istotnym aspektem
projektowym jest również zachowanie charakteru budowli fortecznej wraz z formami ziemnymi i wprowadzenie
funkcji muzealnej.
Projekt musi uwzględniać i respektować wytyczne konserwatorskie. Wytyczne
konserwatorskie znajdują się w merytorycznym Załączniku 8 do Regulaminu
Konkursu.
Wspomniane wytyczne konserwatorskie zawierały m.in. następujące wymagania:
„(...) planowane działania na terenie
fortu winny uwzględniać następujące zalecenia konserwatorskie:
Należy zachować wszystkie
historyczne elementy fortu – budynek koszar, kojec bramy, formy ziemne
oraz historyczne zadrzewienie.
Należy przywrócić oryginalne profile fosy i wałów oraz
kształt przedpola.”
Rozwiązania zaprezentowane w zwycięskiej pracy
konkursowej zakładały likwidację części wału mieszczącego pierwotnie stanowiska
obronne, przylegającego od wschodu do schronu bojowo-koszarowego fortu. W
miejsce nakazywanego przywrócenia, wtórnie przekształconego, profilu tego wału
wprowadzały w to miejsce plac, izolujący ponadto, stanowiska obronne na
stropodachu schronu od pozostałych, umieszczonych na wale ziemnym we wschodniej
części fortu. Powstała wyrwa w, pierwotnie ciągłej, pozycji obronnej, zniszczyła
sensowność pierwotnego rozplanowania fortu i uczyniła niezrozumiałym sposób jego
funkcjonowania w walce.
Projekt zakładał wprowadzenie budynku muzeum w czołowy
nasyp osłonowy schronu bojowo-koszarowego, stanowiący integralną część fortu. W
strukturze nasypu, na styku ze ścianą schronu bojowo-koszarowego znajduje się
zasyp kamienny - tzw. materac detonacyjno-drenujący- a u podstawy ściany korytko odwadniające
podłączone do kanalizacji opadowej fortu. Projekt wymusza likwidację tych
elementów. Co więcej - budynek muzeum zmienia geometrię nasypu (kąt nachylenia
jego górnej płaszczyzny). Tymczasem sposób jego ukształtowania był historycznie
bezpośrednim wynikiem rozwiązania sposobu obrony fosy, dostosowanej do ostrzału
jej dna bezpośrednio z pozycji obronnej. Jako taki stanowił więc
charakterystyczną cechę tego typu fortu i z tego względu podlega ochronie, co
zostało zaznaczone w wytycznych konserwatorskich. Wspomnianą wyżej geometrię,
projekt zmienia w ten sposób, że staje się niemożliwym wgląd w dno fosy ze
stanowisk obronnych fortu. Tym samym funkcja tych stanowisk oraz idea takiego a
nie innego rozplanowania obrony fortu staje się niezrozumiała.
Podsumowanie:
Należy stwierdzić, że już na etapie doboru programu
muzeum do lokalizacji w forcie 52a „Łapianka/Jugowice” nie wzięto pod uwagę
chłonności adaptacyjnej obiektu. Stworzono tym sytuację w której musiał
nastąpić konflikt planowanej inwestycji z wartościami zabytkowymi. Dostarczenie
uczestnikom konkursu materiału niewystarczającego oraz zawierającego mylące
informacje, spowodowało iż, wprowadzeni w błąd, nie mogli prawidłowo wywiązać
się z zadania. Na koniec wybrano pracę niezgodną z regulaminem konkursu.
W tej sytuacji realizacja koncepcji adaptacji fortu 52a
na podstawie pracy wyłonionej w konkursie prowadzi do zaburzenia
czytelności jego funkcji obronnej. Tym samym uniemożliwione zostanie
realizowanie przez zabytek jednej z jego głównych funkcji - edukacyjnej - czyli
prezentowania wyglądu i funkcjonowania obiektu XIX wiecznej architektury
obronnej. Szerzej zaś wypaczeniu ulega sama idea ochrony zabytków jako
służąca zachowaniu i eksponowaniu ich wartości służących poznaniu i zrozumieniu
historii oraz korzystaniu z doświadczeń minionych pokoleń.
Przygotowano na
podstawie plansz konkursowych na Muzeum Ruchu Harcerskiego oraz materiałów do
konkursu zamieszczonych na stronie internetowej jego organizatora - Zarządu
Budynków Komunalnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz