Autostrada
A2, pomiędzy węzłami zjazdowymi nr 13 Culemborg i nr 12
Everdingen, przecina Diefdijklinie –
ufortyfikowaną pozycję, stanowiącą część Nowej Holenderskiej Linii Wodnej (Nieuwe Hollandse Waterlinie),
rozbudowaną wzdłuż grobli (dijk) ograniczającej poldery zalewowe. Oś drogi
stanowi symboliczną granicę pomiędzy dwoma biegunami podejścia do prezentacji
zabytkowych fortyfikacji. Po wschodniej stronie, wyłania się spośród wałów
ziemnych, pokryta zielono-żółtym kamuflażem, ściana ze
strzelnicą Kanon Kazemat - schronu armaty przeciwpancernej
z 1935 roku (tzw. VIS-Kazemat
- wzniesiony w oparciu o Voorschrift Inrichten Stellingen - instrukcję zakładania
umocnień). Obecny wygląd budowli jest efektem, przeprowadzonego przez stowarzyszenie Stichting Militair Erfgoed, remontu z elementami rekonstrukcji. Odmienne podejście do zabytku ilustruje obiekt, położony
na zachód od drogi. W 2010 roku poddany został szczególnemu zabiegowi, mającemu
na celu udostępnienie zwiedzającym i wyeksponowanie historycznych wartości.
Inwestorem, odpowiedzialnym za realizację
prac przy schronie nr 599 (kazemat 599)
z 1940 roku były władze miasta Culemborg. Koncepcja i projekt stanowiły efekt
współpracy amsterdamskiego biura RAAAF (Rietveld
Architecture Art Affordances) i artysty Erick de Lyon (Atelier de Lyon), którzy zaproponowali zaskakujące rozwiązanie: usunięcie środkowej części obiektu i przeprowadzenie przez
jego środek chodnika, przechodzącego następnie w pomost nad przyległym stawem.
Takie podejście do historycznego obiektu wywoływać musi sprzeczne uczucia: z
jednej strony zaintrygowania osobliwym działaniem i uzyskanym atrakcyjnym
rozwiązaniem przestrzennym, z drugiej - zdumienia faktem eksponowania wartości
zabytkowych drogą fizycznej likwidacji części obiektu. Odłóżmy zatem na bok emocje
i przeanalizujmy przeprowadzone działanie na płaszczyźnie czysto merytorycznej.
Skorzystamy tu z metodyki podejścia do prac przy obiektach historycznych,
wielokrotnie przytaczanej w pracach badacza fortyfikacji, prof. Janusza
Bogdanowskiego.
Etap pierwszy: określenie zasobu.
Kazemat
599 stanowi konstrukcję,
opartą na typowym projekcie, zrealizowaną na terenie Holandii w latach 1939-40
w ilości około 700 sztuk. Wzdłuż Nowej Linii Wodnej wzniesiono ich około 570, z
czego około 400 zachowało się do dnia dzisiejszego.
Obiekty tego typu klasyfikowane były jako Groepsschuilplaats (schron dla drużyny) Type P. Funkcjonowały
też pod potoczną nazwą Pyramide. Konstrukcyjnie
stanowiły budowlę naziemną, wykonaną z
żelbetu, w jednej z trzech klas odporności. W miejscach o ważnym znaczeniu taktycznym stosowano kategorię W21-28 (W=weerstand – odporność), oznaczającą wytrzymałość na
wielokrotne trafienie pociskiem kaliber 21cm lub
pojedyncze/kilkukrotne trafienie pociskiem kaliber 28cm. Obiekty takie posiadały wymiary rzutu: 8.2 x 6.5m i wysokości 4.9m. Grubości elementów konstrukcyjnych wynosiły: ściana czołowa - 1.8m, ściany boczne - 1.5m,
stropodach - 2.2m. Wnętrze schronu mieściło śluzę przeciwgazową i izbę dla min. 10 żołnierzy, obsadzających przyległy okop ze stanowiskami ogniowymi. Wyposażenie
obejmowało wentylator z zestawem filtrów, piecyk, telefon, peryskop zamocowany
w stropie i umeblowanie pozwalające na odpoczynek załogi.
W większości przypadków obiekty omawianego
typu budowano grupami (wzdłuż linii rowów strzeleckich), wespół ze schronami bojowymi,
często obok obiektów obronnych pochodzących z poprzednich okresów
historycznych. Odległość między schronami w ramach grupy wynosiła zwykle około stu
metrów. W ramach zespołu umocnień blokujących dawną drogę krajową nr 2 (obecna
autostrada A2) zachowały się cztery obiekty typu
P, rozrzucone na dystansie 300m.
Etap drugi: waloryzacja.
Kazematt 599 stanowił obiekt typowy, zachowany w
licznych egzemplarzach w ramach całego kraju a w czterech egzemplarzach w
ramach omawianego zespołu. Nie wyróżniał się pod względem stanu zachowania, tak
konstrukcji jak elementów wyposażenia. W tej sytuacji jego zasadnicza wartość leżała
w małym stopniu w substancji, a przede wszystkim w relacjach funkcjonalnych
(bojowych) i przestrzennych z pozostałymi obiektami zespołu obronnego.
Etap trzeci: wytyczne.
Biorąc pod uwagę wyniki waloryzacji, minimalny
zakres ochrony schronu nr 599 należało określić jako: zachowanie charakterystycznych
cech formy przestrzennej, czytelności funkcji bojowych i czytelności obiektu
jako elementu założenia obronnego wzniesionego w systemie fortyfikacji
rozproszonej.
W kontekście przeprowadzonej wyżej analizy,
prace przeprowadzone na schronie wypada określić jako nienaruszające żadnej z
zasadniczych, unikalnych cech zespołu zabytkowego jak również relacji
poszczególnych jego elementów. Wykrojenie środkowej partii obiektu 599 nie
zmieniło zasadniczych cech jego formy przestrzennej i rozplanowania. Forma
kompletna tego typu obiektu widoczna jest w zachowanych w najbliższym
sąsiedztwie, trzech schronach Type P.
Do wartości wyjściowych, mających korzenie
w historii zespołu, współczesna realizacja dodała kolejne, o istotnym ładunku
dydaktycznym (ponadto artystycznym). Umożliwiono zwiedzającym bezpośrednie
zapoznanie się z cechami konstrukcji: strukturą i grubościami ścian i stropu.
Nie można też nie docenić samego faktu zwrócenia uwagi zwiedzających na
obiekty, które ze względu na swe cechy (małe, nieoświetlone wnętrze) powodowały
małą styczność obywateli i turystów z tego typu zabytkami. Ograniczała się ona
zasadniczo do zewnętrznego wizerunku – zatem cechy estetycznej, mającej drugorzędne i wtórne znaczenie wobec
obiektu, którego forma wynikała wyłącznie z funkcji bojowej. Celowo wybrane, eksponowane
miejsce przy autostradzie A2, zapewnia przy tym warunki do efektywnego
promowania tego typu zabytków.
Należy podkreślić że zastosowana forma
wyeksponowania obiektu ma charakter działania jednostkowego, nie nadającego się
w żadnym wypadku do uznania za działanie „modelowe”. Istota sukcesu nie leży tu
bowiem w aplikowaniu na siłę ekscentrycznego rozwiązania przestrzennego lecz
odwrotnie – wypracowaniu rozwiązania jako wyniku dogłębnej a przy tym wolnej od
schematów myślowych, analizy lokalnych uwarunkowań, cech obiektu i celu
podjętego działania.
Oprócz samej
realizacji, dla czytelnika polskiego zajmującego się tematyką ochrony zabytków,
interesującym będą jej następstwa. Jakość koncepcji przestrzennej i unikatowość
idei przyniosła projektowi nagrody: Dutch
Design Award w 2011r. i Architectural
Review Award w 2013r. Co jednak znacznie ciekawsze, skutkiem
przeprowadzenia prac był wzrost rangi zabytkowej obiektu. Holenderski system ochrony zabytków
przyporządkowuje je do jednej z trzech grup: o randze gminnej (Gemeentelijk monument), prowincjonalnej
(Provinciaal monument) i krajowej (Rijksmonument). Jak podaje biuro RAAAF,
pierwotnie obiekt zajmował najniższą pozycję. Po zrealizowaniu prac został zaliczony
do zabytków o znaczeniu krajowym. Autorowi nie udało się odnaleźć informacji na
temat przebiegu tego procesu. Faktem jest natomiast, że w rejestrze zabytków
krajowych funkcjonuje pod numerem 531727 zespół obiektów N(ieuwe H(ollandse) W(aterlinie) – Tussenstelling (pozycja
pośrednia) Diefdijk Nord. W jego
ramach osobne numery nadano następującym obiektom, tworzącym Betonnen Werken Coupure Diefdijk – A2 (obiekty
betonowe przerwy w grobli Dief): nr
531730 – Mitralieur kazemat Diefdijk Nord
(schron karabinu maszynowego), nr 531731 – Kanon
kazemat Diefdijk Zuid (schron armaty przeciwpancernej), nr 531729 – Gietstalen koepelkazemat type G (schron
karabinu maszynowego w kopule pancernej) i cztery obiekty, ujęte pod jednym
numerem 531728 – Groepsschuilplaats type
P (schron bierny dla drużyny) do których należy kazemat 599.
Informacje powyższe zdają się potwierdzać rzecz nie mieszczącą się w polskich kategoriach myślenia o zabytku, natomiast doskonale odpowiadającą, znacznie elastyczniejszemu, rozumowaniu holenderskiemu: zabytek nie stanowi obrazu zamkniętej karty dziejów. Oprócz wartości historycznej docenia się także wartość współcześnie prowadzonych prac, o ile przyczyniają się do lepszego jego zrozumienia.
Informacje powyższe zdają się potwierdzać rzecz nie mieszczącą się w polskich kategoriach myślenia o zabytku, natomiast doskonale odpowiadającą, znacznie elastyczniejszemu, rozumowaniu holenderskiemu: zabytek nie stanowi obrazu zamkniętej karty dziejów. Oprócz wartości historycznej docenia się także wartość współcześnie prowadzonych prac, o ile przyczyniają się do lepszego jego zrozumienia.
Źródła:
www.monumenten.nl (strona zawierająca informacje o
holenderskim systemie ochrony zabytków, w tym rejestr obiektów chronionych)
www.raaaf.nl (strona biura Rietveld Architecture Art
Affordances)
www.delyon.nl (strona artysty Erick de Lyon)
http://www.landezine.com/index.php/2014/01/bunker-599-by-raaaf-atelier-de-lyon/ (fotografie schronu i film nakręcony przy okazji realizacji inwestycji, wyjaśniający ideę
stojącą u podstaw projektu)
Liżewska
I. (red.), System ochrony zabytków w
wybranych krajach europejskich, [w:] Kurier konserwatorski, nr 11/2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz